Замена масла в АКПП
Модераторы: SNOOPER, Nbf, Romik, BAlex, drcham, Podzemshik, SNOOPER, Nbf, Romik, BAlex, drcham, Podzemshik
Замена масла в АКПП
Подскажите через сколько надо менять масло в акпп?
Montero Sport XLS 2001. 3.0 АКПП
- volgstal
- Сообщения: 1242
- Зарегистрирован: 02 ноя 2005, 16:22
- Двигатель:: 6G72
- Мой автомобиль(и):: Mitsibishi Montero Sport
- Откуда: Волгоград
- Благодарил (а): 1 раз
- Поблагодарили: 14 раз
Тема может быть и обсуждалась и "измылилась" но вопросы остались. Самый интересный из них тот, что в тех картах, которые раздаются на сервисных центрах очень много "неточностей", которые возможно иногда устраивают работников сервиса.дядя Паша писал(а):Настолько часто эта тема обсуждалась, что уж вся измылимась.
Поиск-вот твой помощник.
Так, прочитав такую одну такую "карту технического обслуживания" я увидел, что замена масла в АКПП осуществляется на 40 и 80 тыс.км (про фильтр ни слова). В другой написано, что уже меняются масло и фильтр АКПП на 45 и 90 тыс.км.
После этого заглядываю в сервисную книжку. Она у меня оригинальная на английском языке и вижу, что там речь идет лишь о проверке уровня масла "Check automatic transmission fluid level" для обычных условий эксплуатации. И это делается при пробеге 15000 Миль и далее через каждые 15000 миль до 105 000 миль. На этом сервис прекращается. Получается что масло в АКПП не должно менятся все это время, а только проверяется его уровень.
С другой стороны есть описание сервисных работ и их периодичность для экстремального использования автомобиля (такси, полиция, в постоянной жаре и т.д). Там масло в АКПП должно меняться на 30000 миль (48000 км) и далее через 30000 миль.
Кстати ни о какой замене фильтра АКПП речи вообще не идет.
На нашем сервисе Mitsubishi (это в Волгограде) мне сказали, что этот фильтр меняется только в случае капитального ремонта АКПП.
В связи с этим вопрос. Где правдивая информация. Хочется попросить написать тех у кого есть оригинальные руководства (сервисные книжки)!!! А то начинаю думать, что может быть в моей сервисной книжке опечатка?
MITSUBISHI MONTERO SPORT, LS,3.0/6G72, АКПП, ABS, 2001 г. VIN JA4MT21H61P059419
- gunsman
- Сообщения: 191
- Зарегистрирован: 16 окт 2005, 23:26
- Двигатель:: 6G72
- Мой автомобиль(и):: Mitsubishi Pajero IV
- Откуда: г. Москва ЗАО
- Благодарил (а): 2 раза
- Поблагодарили: 1 раз
Вот в этой http://www.autodata.ru/item.osg?idt=18&idn=817 статье вообще говорится о 15-20 тыс. км.
Mitsubishi Pajero IV 2011 г., S85, серебро
Mitsubishi Montero Sport 2001 г.- служил верой и правдой пять с половиной лет, хорошая машина, продан, уехал в Питер.
Mitsubishi Montero Sport 2001 г.- служил верой и правдой пять с половиной лет, хорошая машина, продан, уехал в Питер.
- SNOOPER
- Модератор
- Сообщения: 56770
- Зарегистрирован: 11 дек 2004, 19:49
- Двигатель:: 4D56
- Мой автомобиль(и):: NewMPS
- Откуда: 78
- Откуда: Spb
- Благодарил (а): 998 раз
- Поблагодарили: 4629 раз
2001TRANSMISSION SERVICING
Automatic
APPLICATION
AUTOMATIC TRANSAXLE/TRANSMISSION APPLICATIONS
Application Trans. Model
Diamante F4A51
Eclipse & Galant
2.4L F4A42
3.0L F4A51
Mirage
1.5L F4A41
1.8L F4A42
Montero V4AW3
Montero Sport
2WD R4A51
4WD V4A51
IDENTIFICATION
OIL PAN GASKET
NOTE: For oil pan gasket identification, . See Fig. 1, Fig. 2 or Fig. 3.
Fig. 1: Identifying Oil Pan Gasket (F4A41, F4A42 & F4A51)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
Fig. 2: Identifying Oil Pan Gasket (V4AW3)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
Fig. 3: Identifying Oil Pan Gasket (R4A51 & V4A51)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
LUBRICATION
SERVICE INTERVALS
Transaxle/Transmission
Check fluid level every 12 months or at 15,000 mile intervals. On Montero, change fluid at 30,000 mile intervals. On all other models, manufacturer does not require fluid replacement under normal operating conditions.
Change fluid at 30,000 mile intervals if operated under severe conditions.
Transfer Case
Check transfer case fluid at 30,000 mile intervals. Manufacturer does not require fluid replacement under normal operating conditions. Change transfer case fluid at 30,000 mile intervals if operated under severe conditions.
CHECKING FLUID LEVEL
CAUTION: Change fluid and filter if severe darkening of fluid and strong odor are noted.
Transaxle & Transmission
1. Park vehicle on level area. Ensure fluid is at normal operating temperature, parking brake is applied, and engine is at idle. Move gear selector through each position, stopping briefly at each selection.
2. Place gear selector in "N" position, and clean area around dipstick tube. Ensure fluid level is between lower and upper marks, but never over upper mark, in HOT range. Add or drain fluid if necessary.
Transfer Case
Park vehicle on level area. Ensure fluid is at normal operating temperature and parking brake is applied. Lubricant level should be to bottom of fill hole on side of transfer case. Add or drain fluid if necessary.
RECOMMENDED FLUID
Transaxle & Transmission
On Montero, manufacturer recommends Dexron II ATF. On Montero Sport, manufacturer recommends Diamond ATF SP-II M ATF. On all other models, manufacturer recommends Diamond ATF SP-II or Diamond ATF SP-II M ATF.
Transfer Case
Use SAE 75W-85 gear oil with API GL-4 rating or higher.
FLUID CAPACITIES
TRANSAXLE/TRANSMISSION FLUID CAPACITIES (1)
Application Qts. (L)
Diamante 9.0 (8.5)
Eclipse & Galant
2.4L 8.1 (7.7)
3.0L 8.9 (8.4)
Mirage 8.2 (7.8)
Montero & Montero Sport 9.8 (9.3)
(1) All capacities listed are dry fill and approximate. During refill, add fluid to "C" mark on dipstick. Idle engine in Neutral, then add fluid to bring level to "H" mark with transaxle/transmission at normal operating temperature.
TRANSFER CASE FLUID CAPACITIES
Application Pts. (L)
Montero 6.0 (2.8)
Montero Sport (4WD) 5.3 (2.5)
DRAINING & REFILLING
CAUTION: Note length and location of bolts when replacing oil filter/screen.
Transaxle (Diamante, Eclipse, Galant & Mirage)
1. Disconnect right-side transaxle cooler line at radiator. Connect a suitable length of hose to transaxle cooler line. Place end of hose in drain pan.
2. Start engine and allow it to idle in Neutral. Allow engine to run one minute or until fluid stops draining from hose, whichever comes first. Stop engine. Remove drain plug from bottom of transaxle and drain fluid.
3. Install new transmission oil filter(s) and tighten to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Install drain plug using NEW gasket and tighten to specification. Ensure dipstick hole area is clean. Add specified amount of fluid. See TRANSAXLE/TRANSMISSION FLUID CAPACITIES table. Stop pouring fluid if full volume cannot be poured in. DO NOT overfill.
4. Operate engine at idle for 2 minutes. Shift transaxle to each gear position, ending in Neutral. Add sufficient fluid to reach lower mark. After reaching normal operating temperature, fluid should be between upper and lower marks of HOT range on dipstick. Repeat procedure if severe darkening of fluid and strong odor are noted.
Transmission (Montero)
1. Place drain pan under transmission. Remove drain plug from transmission pan, and allow fluid to drain. Install drain plug using NEW gasket. Tighten drain plug to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Ensure dipstick hole area is clean. Add specified amount of ATF into dipstick hole. See TRANSAXLE/TRANSMISSION FLUID CAPACITIES table.
2. Operate engine at idle for 2 minutes. Shift transmission to each gear position, ending in Neutral. Add sufficient fluid to reach lower mark. After reaching normal operating temperature, fluid should be between upper and lower marks of HOT range on dipstick. Repeat procedure if severe darkening of fluid and strong odor are noted.
Transmission (Montero Sport)
1. Disconnect right-side transmission cooler line at radiator. Connect a suitable length of hose to transmission cooler line. Place end of hose in drain pan.
2. Start engine and allow it to idle in Neutral. Allow engine to run one minute or until fluid stops draining from hose, whichever comes first. Stop engine. Remove drain plug from bottom of transmission and drain fluid.
3. Install drain plug using NEW gasket. Tighten drain plug to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Ensure dipstick hole area is clean. Add specified amount of ATF into dipstick hole. See TRANSAXLE/TRANSMISSION FLUID CAPACITIES . Stop pouring fluid if full volume cannot be poured in. DO NOT overfill.
4. Operate engine at idle for 2 minutes. Shift transmission to each gear position, ending in Neutral. Add sufficient fluid to reach lower mark. After reaching normal operating temperature, fluid should be between upper and lower marks of HOT range on dipstick. Repeat procedure if severe darkening of fluid and strong odor are noted.
Transfer Case
Drain plug is located on bottom of transfer case. Change drain plug gasket whenever fluid is changed. Tighten drain plug to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Add fluid through fill hole on side of transfer case. Lubricant level should be at bottom of fill hole. Tighten fill plug to specification.
ADJUSTMENTS
PARK/NEUTRAL POSITION SWITCH
Diamante, Eclipse, Galant & Mirage
Place shift and manual control levers in Neutral. Loosen nut at end of transaxle control cable. Loosen park/neutral position switch mounting bolt(s). For adjustment, turn switch body in order to align small end of manual control lever (section "A"-"A") with hole in switch body. See Fig. 4. Tighten switch mounting bolts to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Gently pull on shift cable end until no slack exists in cable. See Fig. 7. Tighten shift cable end nut to specification. Ensure lever functions correctly at transaxle, in range corresponding to that indicated by selector lever.
Fig. 4: Adjusting Park/Neutral Position Switch (Diamante, Eclipse, Galant & Mirage)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
Montero & Montero Sport
Place shift and manual control levers in Neutral. Loosen nut at end of transmission control cable. See Fig. 5. Loosen park/neutral position switch mounting bolt(s). For adjustment, turn switch body in order to align hole in end of manual control lever with hole in switch body flange (section "A"-"A"). See Fig. 6. Tighten switch mounting bolt(s) to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Gently pull on shift cable end until no slack exists in cable. Tighten shift cable end nut to specification. Ensure lever functions correctly at transmission, in range corresponding to that indicated by selector lever.
Fig. 5: Locating Shift Control Cable Nut (Montero & Montero Sport)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
Fig. 6: Adjusting Park/Neutral Position Switch (Montero & Montero Sport)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
TRANSMISSION CONTROL CABLE
Diamante, Eclipse, Galant, Montero, Montero Sport
Manufacturer recommends adjusting park/neutral position switch along with transmission control cable. See PARK/NEUTRAL POSITION SWITCH .
Mirage
Adjust shift cable at transaxle end of cable. Place shift lever in Neutral. Gently pull on shift cable end until no slack exists in cable. See Fig. 7. Tighten cable adjusting nut to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS .
Fig. 7: Adjusting Transmission Control Cable (Typical)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
TORQUE SPECIFICATIONS
TORQUE SPECIFICATIONS
Application Ft. Lbs. (N.m)
Drain & Fill Plugs
Transaxle/Transmission
Diamante, Eclipse, Galant & Mirage 22-25 (30-35)
Montero 13-17 (15-21)
Montero Sport 29 (39)
Transfer Case 22-25 (30-35)
INCH Lbs. (N.m)
Oil Filter (Spin-On)
Diamante, Mirage 106 (12)
Oil Filter/Screen Bolt
Eclipse & Galant 104 (12)
Montero 89 (10)
Montero Sport 44-62 (5-7)
Oil Pan Bolt
Montero Sport 97 (11)
Montero 89-106 (10-12)
Park/Neutral Position Switch Mounting Bolt 89-106 (10-12)
Transmission Control Cable Adjusting Nut
Diamante, Mirage 115 (13)
Eclipse & Galant 88-124 (10-14)
Montero & Montero Sport (1)
(1) Tighten to 17 ft. lbs. (24 N.m).
Automatic
APPLICATION
AUTOMATIC TRANSAXLE/TRANSMISSION APPLICATIONS
Application Trans. Model
Diamante F4A51
Eclipse & Galant
2.4L F4A42
3.0L F4A51
Mirage
1.5L F4A41
1.8L F4A42
Montero V4AW3
Montero Sport
2WD R4A51
4WD V4A51
IDENTIFICATION
OIL PAN GASKET
NOTE: For oil pan gasket identification, . See Fig. 1, Fig. 2 or Fig. 3.
Fig. 1: Identifying Oil Pan Gasket (F4A41, F4A42 & F4A51)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
Fig. 2: Identifying Oil Pan Gasket (V4AW3)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
Fig. 3: Identifying Oil Pan Gasket (R4A51 & V4A51)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
LUBRICATION
SERVICE INTERVALS
Transaxle/Transmission
Check fluid level every 12 months or at 15,000 mile intervals. On Montero, change fluid at 30,000 mile intervals. On all other models, manufacturer does not require fluid replacement under normal operating conditions.
Change fluid at 30,000 mile intervals if operated under severe conditions.
Transfer Case
Check transfer case fluid at 30,000 mile intervals. Manufacturer does not require fluid replacement under normal operating conditions. Change transfer case fluid at 30,000 mile intervals if operated under severe conditions.
CHECKING FLUID LEVEL
CAUTION: Change fluid and filter if severe darkening of fluid and strong odor are noted.
Transaxle & Transmission
1. Park vehicle on level area. Ensure fluid is at normal operating temperature, parking brake is applied, and engine is at idle. Move gear selector through each position, stopping briefly at each selection.
2. Place gear selector in "N" position, and clean area around dipstick tube. Ensure fluid level is between lower and upper marks, but never over upper mark, in HOT range. Add or drain fluid if necessary.
Transfer Case
Park vehicle on level area. Ensure fluid is at normal operating temperature and parking brake is applied. Lubricant level should be to bottom of fill hole on side of transfer case. Add or drain fluid if necessary.
RECOMMENDED FLUID
Transaxle & Transmission
On Montero, manufacturer recommends Dexron II ATF. On Montero Sport, manufacturer recommends Diamond ATF SP-II M ATF. On all other models, manufacturer recommends Diamond ATF SP-II or Diamond ATF SP-II M ATF.
Transfer Case
Use SAE 75W-85 gear oil with API GL-4 rating or higher.
FLUID CAPACITIES
TRANSAXLE/TRANSMISSION FLUID CAPACITIES (1)
Application Qts. (L)
Diamante 9.0 (8.5)
Eclipse & Galant
2.4L 8.1 (7.7)
3.0L 8.9 (8.4)
Mirage 8.2 (7.8)
Montero & Montero Sport 9.8 (9.3)
(1) All capacities listed are dry fill and approximate. During refill, add fluid to "C" mark on dipstick. Idle engine in Neutral, then add fluid to bring level to "H" mark with transaxle/transmission at normal operating temperature.
TRANSFER CASE FLUID CAPACITIES
Application Pts. (L)
Montero 6.0 (2.8)
Montero Sport (4WD) 5.3 (2.5)
DRAINING & REFILLING
CAUTION: Note length and location of bolts when replacing oil filter/screen.
Transaxle (Diamante, Eclipse, Galant & Mirage)
1. Disconnect right-side transaxle cooler line at radiator. Connect a suitable length of hose to transaxle cooler line. Place end of hose in drain pan.
2. Start engine and allow it to idle in Neutral. Allow engine to run one minute or until fluid stops draining from hose, whichever comes first. Stop engine. Remove drain plug from bottom of transaxle and drain fluid.
3. Install new transmission oil filter(s) and tighten to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Install drain plug using NEW gasket and tighten to specification. Ensure dipstick hole area is clean. Add specified amount of fluid. See TRANSAXLE/TRANSMISSION FLUID CAPACITIES table. Stop pouring fluid if full volume cannot be poured in. DO NOT overfill.
4. Operate engine at idle for 2 minutes. Shift transaxle to each gear position, ending in Neutral. Add sufficient fluid to reach lower mark. After reaching normal operating temperature, fluid should be between upper and lower marks of HOT range on dipstick. Repeat procedure if severe darkening of fluid and strong odor are noted.
Transmission (Montero)
1. Place drain pan under transmission. Remove drain plug from transmission pan, and allow fluid to drain. Install drain plug using NEW gasket. Tighten drain plug to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Ensure dipstick hole area is clean. Add specified amount of ATF into dipstick hole. See TRANSAXLE/TRANSMISSION FLUID CAPACITIES table.
2. Operate engine at idle for 2 minutes. Shift transmission to each gear position, ending in Neutral. Add sufficient fluid to reach lower mark. After reaching normal operating temperature, fluid should be between upper and lower marks of HOT range on dipstick. Repeat procedure if severe darkening of fluid and strong odor are noted.
Transmission (Montero Sport)
1. Disconnect right-side transmission cooler line at radiator. Connect a suitable length of hose to transmission cooler line. Place end of hose in drain pan.
2. Start engine and allow it to idle in Neutral. Allow engine to run one minute or until fluid stops draining from hose, whichever comes first. Stop engine. Remove drain plug from bottom of transmission and drain fluid.
3. Install drain plug using NEW gasket. Tighten drain plug to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Ensure dipstick hole area is clean. Add specified amount of ATF into dipstick hole. See TRANSAXLE/TRANSMISSION FLUID CAPACITIES . Stop pouring fluid if full volume cannot be poured in. DO NOT overfill.
4. Operate engine at idle for 2 minutes. Shift transmission to each gear position, ending in Neutral. Add sufficient fluid to reach lower mark. After reaching normal operating temperature, fluid should be between upper and lower marks of HOT range on dipstick. Repeat procedure if severe darkening of fluid and strong odor are noted.
Transfer Case
Drain plug is located on bottom of transfer case. Change drain plug gasket whenever fluid is changed. Tighten drain plug to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Add fluid through fill hole on side of transfer case. Lubricant level should be at bottom of fill hole. Tighten fill plug to specification.
ADJUSTMENTS
PARK/NEUTRAL POSITION SWITCH
Diamante, Eclipse, Galant & Mirage
Place shift and manual control levers in Neutral. Loosen nut at end of transaxle control cable. Loosen park/neutral position switch mounting bolt(s). For adjustment, turn switch body in order to align small end of manual control lever (section "A"-"A") with hole in switch body. See Fig. 4. Tighten switch mounting bolts to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Gently pull on shift cable end until no slack exists in cable. See Fig. 7. Tighten shift cable end nut to specification. Ensure lever functions correctly at transaxle, in range corresponding to that indicated by selector lever.
Fig. 4: Adjusting Park/Neutral Position Switch (Diamante, Eclipse, Galant & Mirage)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
Montero & Montero Sport
Place shift and manual control levers in Neutral. Loosen nut at end of transmission control cable. See Fig. 5. Loosen park/neutral position switch mounting bolt(s). For adjustment, turn switch body in order to align hole in end of manual control lever with hole in switch body flange (section "A"-"A"). See Fig. 6. Tighten switch mounting bolt(s) to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS . Gently pull on shift cable end until no slack exists in cable. Tighten shift cable end nut to specification. Ensure lever functions correctly at transmission, in range corresponding to that indicated by selector lever.
Fig. 5: Locating Shift Control Cable Nut (Montero & Montero Sport)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
Fig. 6: Adjusting Park/Neutral Position Switch (Montero & Montero Sport)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
TRANSMISSION CONTROL CABLE
Diamante, Eclipse, Galant, Montero, Montero Sport
Manufacturer recommends adjusting park/neutral position switch along with transmission control cable. See PARK/NEUTRAL POSITION SWITCH .
Mirage
Adjust shift cable at transaxle end of cable. Place shift lever in Neutral. Gently pull on shift cable end until no slack exists in cable. See Fig. 7. Tighten cable adjusting nut to specification. See TORQUE SPECIFICATIONS .
Fig. 7: Adjusting Transmission Control Cable (Typical)
Courtesy of MITSUBISHI MOTOR SALES OF AMERICA.
TORQUE SPECIFICATIONS
TORQUE SPECIFICATIONS
Application Ft. Lbs. (N.m)
Drain & Fill Plugs
Transaxle/Transmission
Diamante, Eclipse, Galant & Mirage 22-25 (30-35)
Montero 13-17 (15-21)
Montero Sport 29 (39)
Transfer Case 22-25 (30-35)
INCH Lbs. (N.m)
Oil Filter (Spin-On)
Diamante, Mirage 106 (12)
Oil Filter/Screen Bolt
Eclipse & Galant 104 (12)
Montero 89 (10)
Montero Sport 44-62 (5-7)
Oil Pan Bolt
Montero Sport 97 (11)
Montero 89-106 (10-12)
Park/Neutral Position Switch Mounting Bolt 89-106 (10-12)
Transmission Control Cable Adjusting Nut
Diamante, Mirage 115 (13)
Eclipse & Galant 88-124 (10-14)
Montero & Montero Sport (1)
(1) Tighten to 17 ft. lbs. (24 N.m).
- Monterorider
- Сообщения: 2768
- Зарегистрирован: 10 июн 2003, 16:20
- Двигатель:: 5.7L V8 HEMI
- Мой автомобиль(и):: Dodge Ram 2500 Power Wagon
- Откуда: За океаном
- Откуда: Portland, OR, USA
- Поблагодарили: 23 раза
- Контактная информация:
- volgstal
- Сообщения: 1242
- Зарегистрирован: 02 ноя 2005, 16:22
- Двигатель:: 6G72
- Мой автомобиль(и):: Mitsibishi Montero Sport
- Откуда: Волгоград
- Благодарил (а): 1 раз
- Поблагодарили: 14 раз
Присланные сообщения от Monterorider и SNOOPER еще лишний раз подтверждают, что масло в АКПП на Montero Sport меняется только в определенных условиях. К ним относятся прежде всего тяжелые условия эксплуатации. Читаем внимательно, что прислал SNOOPER. Описываю очень кратко. Вначале идет перечень моделей автомобилей, для которых применимы данные рекомендации. Затем пишетсяMonterorider писал(а):По моим сведениям.
4* означает тяжелую эксплуатацию
(SERVICE INTERVALS
Transaxle/Transmission
Check fluid level every 12 months or at 15,000 mile intervals. On Montero, change fluid at 30,000 mile intervals. On all other models, manufacturer does not require fluid replacement under normal operating conditions.
Change fluid at 30,000 mile intervals if operated under severe conditions.
Это значит следующее (да пусть простят меня знатоки английского языка!) "Уровень масла в АКПП проверяется каждые 12 месяцев или 15000 миль. На Montero, замена масла осуществляется через каждые 30000 миль. На всех других моделях Изготовитель не требует замены масла в АКПП при нормальных эксплутационных режимах. Заменяйте масло каждые 30000 миль если автомобиль эксплуатируется в тяжетых условиях".
Таким образом:
1. Обязательная замена масла через каждые 30000 миль оговаривается только для Montero. Montero Sport это все же совершенно другая модель с другим приводом и соответственно более щадящими нагрузками на АКПП. Обращает на себя внимание интервал замены масла в АКПП для Montero 30000 миль или 48000 км). Где нибудь в картах сервисных центров встречали такой интервал замены масла. Центры явно предлагают делать чаще (иногда через каждые 30000 км., редко через 40000 км.) и для всех моделях без исключения. Делают это конечно не потому, что хотят продать "свое самое лучшее масло" и взять деньги за работу, а потому что заботятся о вашем автомобиле!
2. Что касается "тяжелых условий". В целом они достаточно четко оговорены. Можно, конечно с натяжкой к ним приравнять езду по городу, но это если постоянно ездить в спортивном стиле. Здесь наверно каждый решает для себя сам - подпадает ли конкретный автомобиль под тяжелые условия. Следует отметить, что если подпадает, то обязательные регламентные работы не сводятся к замене масла только в одной АКПП. Например ,масло в двигателе меняется практически через 3000-5000 миль. Свечи тоже чаще и т.д.
3. Что касается замены фильтра АКПП, то и здесь есть четкие указания. Пишется
"CHECKING FLUID LEVEL
CAUTION: Change fluid and filter if severe darkening of fluid and strong odor are noted."
Переводим так - Замените масло и фильтр если отмечается значительное потемнение и сильный запах гари масла"
В большинстве случаев это означает, что с коробкой случилась беда (ее либо эксплуатировали неправильно, либо залили какую то дрянь, либо она просто сломалась). В остальных случаях фильтр не требует замены.
P.S. Конечно, можно действовать по принципу "кашу маслом не испортишь". Но эта "каша" получается достаточно дорогая, так как лить крайне желательно фирменное масло, а не то, что есть на сервисе.
P.S.S. А масло в двигателе нужно менять через не через 10000 км, а через 12000! 2000 км. они тоже не лишние.
MITSUBISHI MONTERO SPORT, LS,3.0/6G72, АКПП, ABS, 2001 г. VIN JA4MT21H61P059419
- Monterorider
- Сообщения: 2768
- Зарегистрирован: 10 июн 2003, 16:20
- Двигатель:: 5.7L V8 HEMI
- Мой автомобиль(и):: Dodge Ram 2500 Power Wagon
- Откуда: За океаном
- Откуда: Portland, OR, USA
- Поблагодарили: 23 раза
- Контактная информация:
C английским у тебя всё в порядке, а вот у нас со Снупером некоторый конфликт наблюдается. График то я тебе привёл из самой что ни на есть официальной Service Manual для Монтеро (не Спорт). Для спорта интервалы точно такие же.
Пажеровод бывший:
92 Montero SR 33и + блокировки, лебедка, эххх (ПРОДАНО)
2002 Montero LS на 33х (УБИТ)
97 TLK80 (ПРОДАНО)
Даешь большой американский автопром 2008 Power Wagon
92 Montero SR 33и + блокировки, лебедка, эххх (ПРОДАНО)
2002 Montero LS на 33х (УБИТ)
97 TLK80 (ПРОДАНО)
Даешь большой американский автопром 2008 Power Wagon
- Monterorider
- Сообщения: 2768
- Зарегистрирован: 10 июн 2003, 16:20
- Двигатель:: 5.7L V8 HEMI
- Мой автомобиль(и):: Dodge Ram 2500 Power Wagon
- Откуда: За океаном
- Откуда: Portland, OR, USA
- Поблагодарили: 23 раза
- Контактная информация:
Я думаю что кофликтующая информация, возникает из-за проблем с организацией текста
Я думаю, что выделеное мною должно идти в первое предложение.On Montero, change fluid at 30,000 mile intervals. On all other models, manufacturer does not require fluid replacement under normal operating conditions.
Change fluid at 30,000 mile intervals if operated under severe conditions.
Пажеровод бывший:
92 Montero SR 33и + блокировки, лебедка, эххх (ПРОДАНО)
2002 Montero LS на 33х (УБИТ)
97 TLK80 (ПРОДАНО)
Даешь большой американский автопром 2008 Power Wagon
92 Montero SR 33и + блокировки, лебедка, эххх (ПРОДАНО)
2002 Montero LS на 33х (УБИТ)
97 TLK80 (ПРОДАНО)
Даешь большой американский автопром 2008 Power Wagon
- volgstal
- Сообщения: 1242
- Зарегистрирован: 02 ноя 2005, 16:22
- Двигатель:: 6G72
- Мой автомобиль(и):: Mitsibishi Montero Sport
- Откуда: Волгоград
- Благодарил (а): 1 раз
- Поблагодарили: 14 раз
Я тоже так думаю.Monterorider писал(а):Я думаю что кофликтующая информация, возникает из-за проблем с организацией текстаЯ думаю, что выделеное мною должно идти в первое предложение.On Montero, change fluid at 30,000 mile intervals. On all other models, manufacturer does not require fluid replacement under normal operating conditions.
Change fluid at 30,000 mile intervals if operated under severe conditions.
Для себя уже давно выбрал правило, что прежде всего необходимо руководствоваться официальным сервисной книжкой. К другим рекомендациям, даже полученным из казалось бы вполне официальных источников следует относится именно, как к рекомендациям.
Хочу подвести итог этой теме. Я решил все же поменять масло в коробке. Причина только одна. Машину взял недавно, с пробегом, и что там было залито не знаю, а мучаться сомнениями по поводу технической компетентности бывшего хозяина не хочу. Поэтому, залью масло, которое рекомендовано сервисной книжкой и больше менять его не буду, по крайней мере до тех пор пока оно "сильно не потемнеет или не появиться запах гари".
MITSUBISHI MONTERO SPORT, LS,3.0/6G72, АКПП, ABS, 2001 г. VIN JA4MT21H61P059419
- Женя
- Сообщения: 171
- Зарегистрирован: 27 янв 2004, 12:20
- Двигатель:: 6G72
- Мой автомобиль(и):: P-I вагон GLS
- Откуда: Kiev
- Контактная информация:
Как определить необходимость замены масла в АКП?
- Посмотреть на само масло Визуально и мануально
Масло в АКП долго сохраняет свои первоначальные свойства, т.к. оно не содержит в себе продуктов сгорания и всех прелестей, которые обычно содержатся в работающем моторном масле. Поэтому рекомендую не заморачиваться, а просто вытащить щуп и посмотреть цвет, вязкость масла, понюхать его:) У АТФ специфический запах
Насчет фильтра - в АКП Митсубиши в качестве фильтра стоит металлическая сетка на каркасе. Менять не надо, только промыть, и то, только в случае ремонта АКП. Надеюсь, не надо объяснять, почему ремонт АКП следует доверять только специализирующимся на этом СТО.
По самим маслам, вот рекомендации от Митсубиши:

поэтому, те, кто говорил о Декстроне, правы, как, возможно и те, кто говорил о другом масле. В любом случае, надежнее всего, написать запрос в ММС с указанием ВИНа и спросить, что они рекомендуют лить. Скорее всего, они в ответ пришлют спецификацию с требованиями, предъявляемыми к маслу без указания конкретных ТМ.
В прошлый раз я лил Декстрон - 3. Сейчас попробую Донакс ТА, по рекомендации Шелл: http://www.pajero4x4.ru/pdf/mitsubishi-rec-maslo.pdf
- Посмотреть на само масло Визуально и мануально


Насчет фильтра - в АКП Митсубиши в качестве фильтра стоит металлическая сетка на каркасе. Менять не надо, только промыть, и то, только в случае ремонта АКП. Надеюсь, не надо объяснять, почему ремонт АКП следует доверять только специализирующимся на этом СТО.
По самим маслам, вот рекомендации от Митсубиши:

поэтому, те, кто говорил о Декстроне, правы, как, возможно и те, кто говорил о другом масле. В любом случае, надежнее всего, написать запрос в ММС с указанием ВИНа и спросить, что они рекомендуют лить. Скорее всего, они в ответ пришлют спецификацию с требованиями, предъявляемыми к маслу без указания конкретных ТМ.
В прошлый раз я лил Декстрон - 3. Сейчас попробую Донакс ТА, по рекомендации Шелл: http://www.pajero4x4.ru/pdf/mitsubishi-rec-maslo.pdf
1989 6G72 GLS АКП BFG LT T/A 265/70/15
Ну на моей-то наверняка прокладка, может даже ещё оригинальная - вряд ли кто когда её вскрывал. У машины 45000км, я поменял масло на станции - выкачали старое, промыли, залили новое, без снятия поддона. А теперь хотел бы почистить фильтр. А может быть такое, что прокладка хорошая и её оставить - или обязательно менять?
Паджеро1 4D56T 1990 япоша, коротыш, автомат
- SNOOPER
- Модератор
- Сообщения: 56770
- Зарегистрирован: 11 дек 2004, 19:49
- Двигатель:: 4D56
- Мой автомобиль(и):: NewMPS
- Откуда: 78
- Откуда: Spb
- Благодарил (а): 998 раз
- Поблагодарили: 4629 раз
Да, надо менять, но можно ставить без прокладки, на герметик. У тебя 99,9% прокладка.gvladimir писал(а):Ну на моей-то наверняка прокладка, может даже ещё оригинальная - вряд ли кто когда её вскрывал. У машины 45000км, я поменял масло на станции - выкачали старое, промыли, залили новое, без снятия поддона. А теперь хотел бы почистить фильтр. А может быть такое, что прокладка хорошая и её оставить - или обязательно менять?
Последний раз редактировалось SNOOPER 10 июл 2006, 22:01, всего редактировалось 1 раз.
Менял АТФ и фильтр на прошлой неделе. Крышка была на герметике.
Поехал покупать прокладку. Оказалось, что действительно ставится на герметик. В авторифе Тюбик стоит 800 рублей. Дорого, блин, но так как спешил, пришлось взять.
Поехал покупать прокладку. Оказалось, что действительно ставится на герметик. В авторифе Тюбик стоит 800 рублей. Дорого, блин, но так как спешил, пришлось взять.
MITSUBISHI MONTERO SPORT, 3.0, АКПП, 2000 г.в. Маленько доработанный напильником.
Сливаешь масло из АКПП, откручываешь болты на поддоне и снимаешь крышку. Снимаешь фильтр(он, по-моему на двух болтах крепиться. Ставишь новый фильтр. Чистишь крышку(у меня она была грязная). Чистишь магнитики(не знаю как у тебя, а у меня их было три штуки), предназначенные для сбора всякой металической взвеси.
Удаляешь старый герметик, зачищаешь все, обезжириваешь. Ставишь на место магнитики, берешь герметик, проходишься им по периметру крышки. Отверстия под болты промазываешь герметиком по окружности, ставишь крышку на место и затягиваешь болты. Ждешь часа два пока герметик схватится.и заливаешь новую АТФ.
Приблизительно так.
Удаляешь старый герметик, зачищаешь все, обезжириваешь. Ставишь на место магнитики, берешь герметик, проходишься им по периметру крышки. Отверстия под болты промазываешь герметиком по окружности, ставишь крышку на место и затягиваешь болты. Ждешь часа два пока герметик схватится.и заливаешь новую АТФ.
Приблизительно так.
MITSUBISHI MONTERO SPORT, 3.0, АКПП, 2000 г.в. Маленько доработанный напильником.